Raadsspreekuur

Eens in de maand krijgen inwoners en belanghebbenden de kans om in gesprek te gaan met raadsleden en duo-leden van de gemeenteraad van Leiden. Onder het genot van een kop koffie, kan je de raad informeren over wat er speelt in de buurt of wijk, een idee inbrengen of gewoon kennismaken.

Hoe meld ik mij aan?

Wil je in gesprek gaan met raadsleden en duo-leden van de gemeenteraad? Dat kan maandelijks op een maandag. Het Stadhuis is dan van 19.00 tot 19.45 uur geopend voor inwoners en belangstellenden om in contact te komen met de raadsleden. Hiervoor hoef je je niet aan te melden. Het raadsspreekuur is in 2026 nog op de maandagen 13 juli, 7 september, 5 oktober, 16 november en 7 december.  

Onderwerpen presenteren

Het is ook mogelijk om een idee of een voorstel te presenteren aan de aanwezige raadsleden bij het Raadsspreekuur. In 5 minuten kun je een presentatie houden over een onderwerp of een thema dat jij belangrijk vindt. Als je een presentatie wilt geven, meld je dan vooraf aan. Neem daarvoor vooraf contact op met de griffie via griffie@leiden.nl.

Het raadsspreekuur is nadrukkelijk bedoeld voor een gesprek tussen inwoners, belanghebbenden, organisaties en raadsleden en duo-leden. De ontmoeting staat centraal. Het is niet de geschikte plek om een klacht in te dienen of te klagen over behandeling door de gemeente. Daarvoor kan gebruik worden gemaakt van: Melding, overlast, klacht, idee - Gemeente Leiden.

Het raadsspreekuur is in de foyer van het Stadhuis (ingang: Stadhuisplein 1). In de foyer gelden de huisregels van de gemeente Leiden.