De gemeenteraad ontvangt de jaarstukken en kaderbrief

1 juni 2023

Op donderdag 1 juni ontving Antoine Theeuwen namens de gemeenteraad de jaarstukken 2022 en de kaderbrief 2023 – 2027 van wethouder financiën Ashley North. De jaarstukken 2022 gaan over de financiën van de gemeente van 2022. De Kaderbrief geeft een vooruitblik naar de jaren 2023 tot 2027 en loopt vooruit op de begroting die in het najaar wordt vastgesteld.

De gemeenteraad controleert de jaarstukken

Bij het bespreken van de jaarstukken komt de controlerende rol van de raad naar voren. In de jaarstukken laat het college zien wat er het afgelopen jaar is bereikt en of dat afwijkt van wat was afgesproken. Daarbij wordt ook gezegd wat dat heeft gekost en of dat meer of minder is dan de gemeente van plan was om uit te geven. De gemeenteraad controleert hiermee of de gemaakte afspraken zijn nagekomen. De raad krijgt hierbij advies van een externe accountant, een interne accountant van de gemeente en een aparte raadscommissie: de commissie voor de rekeningen.

De raad kan aanpassingen aan de kaderbrief voorstellen

In de kaderbrief geeft het college een overzicht van de financiën van de gemeente in het huidige jaar en de komende 3 jaar. Hoeveel geld is er beschikbaar voor de plannen in de volgende begrotingsjaren? Dit raakt de kaderstellende rol van de raad. Tijdens de bespreking van de kaderbrief kan de raad (nieuwe) politieke ambities inbrengen.

De jaarstukken en de kaderbrief worden besproken in de commissies en gemeenteraad

De gemeenteraad bespreekt de jaarstukken in vier commissievergaderingen die elk hun eigen aandachtsgebied hebben. De raad neemt vervolgens een besluit over de jaarstukken en de kaderbrief.

• Dinsdag 20 juni: commissie Onderwijs en Samenleving
  • Donderdag 22 juni: commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid
  • Dinsdag 27 juni: commissie Stedelijke Ontwikkeling
  • Donderdag 29 juni: commissie Werk en Middelen
  • Donderdag 6 juli: gemeenteraad

Alle vergaderingen van de raad zijn openbaar, kijk op Parlaeus voor de tijden en locaties van de vergaderingen. Op Parlaeus zijn alle vergaderingen ook live te volgen en achteraf terug te kijken.

Benieuwd naar de stukken?

Alle financiële stukken zijn te vinden in de agenda van de gemeenteraad bij de algemene beschouwingen en op de website van de gemeente.