De raad reageert met waarderende woorden op het vertrek van burgemeester Lenferink

10 maart 2023

De raad heeft vanavond verrast gereageerd op de mededeling van burgemeester Lenferink dat hij per 1 september vertrekt als burgemeester van Leiden.

De burgemeester schrijft in zijn ontslagbrief aan de raad: “na alsdan ruim 20 jaar het ambt te hebben bekleed lijkt het mij goed om gas terug te nemen, meer tijd te besteden aan het samenleven met mijn partner en het stokje over te geven.”

Dat respecteert de raad. Er is veel waardering voor deze burgemeester: “Hij heeft een groot Leids hart, met liefde voor en grenzeloze kennis van onze Leidse geschiedenis en tradities, maar ook een bestuurder die altijd het oog op de toekomst richt. Zijn optreden als voorzitter van de veiligheidsregio tijdens de coronacrisis heeft grote indruk gemaakt. Gelukkig kunnen we nog een klein half jaar genieten van zijn gedrevenheid, ervaring en gezag.”

Commissaris van de Koning Jaap Smit neemt binnenkort contact op met de fractievoorzitters over de procedure om te komen tot een nieuwe burgemeester.