Gemeenteraadsverkiezingen 2022

27 januari 2022

Het is bijna zo ver: op 14, 15 en 16 maart 2022 gaan de stembussen weer open voor de gemeenteraadsverkiezingen. Weet u al op wie u gaat stemmen?

De gemeenteraad bestaat uit 39 Leidenaren die zich inzetten voor de stad en de belangrijkste besluiten nemen over Leiden. De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen bepaalt wie er de komende vier jaar in de gemeenteraad zit. Alle inwoners van Leiden van 18 jaar of ouder kunnen tijdens de verkiezingen stemmen op de partij en de kandidaat die zij steunen. Het aantal stemmen dat elke partij krijgt, bepaalt hoeveel zetels die partij in de volgende raadsperiode heeft, en dus hoeveel raadsleden er van elke partij in de gemeenteraad komen. Omdat de stemmers bepalen wie de nieuwe raadsleden worden, is de raad een vertegenwoordiging van de inwoners.

Hulpmiddelen

Kiezen op welke partij u wilt stemmen is niet altijd even makkelijk. Om u bij deze beslissing te helpen zijn er een aantal hulpmiddelen waar u gebruik van kunt maken.

Elke partij maakt een verkiezingsprogramma. In dit programma staan onder andere de doelen die de partij wil bereiken in de volgende raadsperiode. Hiermee kunt u bepalen of de visie van de partij aansluit bij uw eigen ideeën. De verkiezingsprogramma’s zijn te vinden op de eigen websites van de partijen. Op deze websites komen ook de namen te staan van de Leidenaren op wie gestemd kan gaan worden. Deze lijsten worden later ook verspreid met de stempassen.

Hiernaast biedt de gemeente een stemhulp aan. Door het beantwoorden van een aantal stellingen laat de stemhulp zien welke partij het beste bij u past. De stemhulp is vanaf half februari beschikbaar.

Meer informatie over de verkiezingen is te vinden op www.leiden.nl/verkiezingen.