GL, D66, PvdA en CDA starten formatiegesprekken

14 april 2022

De informateurs Rob van Lint, Yvonne van Delft en Mart Keuning hebben eerder in hun rapport geadviseerd om in gesprek te gaan met GroenLinks, D66, PvdA en CDA om zo een breed college te vormen. Deze partijen starten deze week met de gesprekken met als doel een coalitie te vormen. Dit schrijven de partijen vandaag in een brief aan de raad.

Als formateur van het beoogde nieuwe college heeft GroenLinks Gerdo van Grootheest, burgemeester van Culemborg, voorgesteld. Gerdo van Grootheest is sinds 2017 burgemeester van Culemborg. Tussen 2006 en 2010 was hij namens GroenLinks gemeenteraadslid in Maastricht en daarna ruim 7 jaar wethouder in diezelfde stad. Van Grootheest is aangesteld als formateur vanwege zijn kwaliteit om te verbinden, zijn analytisch vermogen en zijn vermogen om authentiek en onafhankelijk processen te begeleiden. Zijn rol als burgemeester en afstand tot Leiden helpt de partijen om met een frisse en open blik de gesprekken te voeren. Daarnaast heeft hij door zijn ruime ervaring met het bestuur in (universiteits)steden een goed beeld van de identiteit van Leiden.
De partijen GL, D66, PvdA, CDA hebben aangegeven in het formatieproces ook de andere raadspartijen te willen betrekken, zodat de alle raadsfracties hun inbreng kunnen meegeven ten behoeve van het nieuwe beleidsakkoord.
Gedurende het proces houden de formerende partijen de gemeenteraad en de inwoners van Leiden regelmatig op de hoogte over de voortgang van de gesprekken.