Glas-in-loodraam burgemeester Lenferink onthuld

20 december 2023

Op donderdag 21 december is het glas-in-loodraam van burgemeester Henri Lenferink onthuld. Het burgemeestersraam – een geschenk van de gemeenteraad aan Lenferink bij zijn afscheid – heeft een prominente plek in de gang naast de raadzaal.

Voor het raam van burgemeester Lenferink heeft de Leidse kunstenaar Ankie Stoutjesdijk uitgebreid gesproken met Lenferink zelf en met mensen die nauw met hem hebben samengewerkt. Uit deze gesprekken haalde zij het beeld van een “benaderbare burgemeester die een sterk sociaal hart koppelt aan een ijzeren geheugen. Die conflicten beslecht door erheen te fietsen, de harmonie herstelt door op te dagen – in tijden van paniek, in tijden van rouw, maar ook als er iets te vieren is.” Zij gebruikt in de afbeelding de fauteuiltjes uit de burgemeesterskamer, die laten zien dat Lenferink “altijd het gesprek aangaat - over elk onderwerp, met iedereen uit de Leidse bevolking.” Ook zijn dossierkennis, zijn liefde voor art-deco, zijn geboorteplaats Delden, Wordfeud, schaken en de Leidse sleutels zijn terug te vinden in de symbolische voorstelling. De kleuren van het raam zijn geïnspireerd door de kleurtonen van het interieur van het verbouwde Stadhuis. Het glas-in-loodraam is vervaardigd door glazenier Rianne Willemsen.

Herschikking ramen in de gang naast de Raadzaal

Na de herbouw van het Stadhuis zijn de burgermeesters van de stad vereeuwigd in een glas-in-loodraam. De 30 burgemeestersramen aan de Vismarktzijde vormen een geheel. Vanaf 1946 worden de burgemeestersramen geplaatst in de gang naast de raadzaal. Voor de plaatsing van het raam van Lenferink en om ruimte te maken voor toekomstige burgemeesters, zijn de ramen in de gang naast de Raadzaal herschikt. Het raam van Lenferink hangt nu prominent tegenover een van de deuren van de Raadzaal. Lemstra’s raam is gerestaureerd en naar de andere zijde verplaatst.

Onthulling donderdag 21 december

Tijdens de pauze van de gemeenteraad van 21 december is het glas-in-loodraam door de vice-voorzitter van de gemeenteraad Antoine Theeuwen onthuld. Lenferink en zijn vrouw, de kunstenaar Stoutjesdijk en glazenier Willemsen waren daarbij aanwezig.

Foto's Simone Both en Marc de Haan