Leiden krijgt een waarnemend burgemeester

11 mei 2023

De commissaris van de Koning, Jaap Smit, gaat op zoek naar een waarnemend burgemeester. Dat is de uitkomst van het gesprek dat de vertrouwens-commissie van de gemeenteraad had met de commissaris van de Koning.

Henri Lenferink vertrekt per 1 september. Ruim voor die datum is bekend wie de tijdelijke burgemeester wordt en hoe het proces naar een nieuwe burgemeester eruit gaat zien. De vertrouwenscommissie wil graag dat de nieuwe burgemeester uiterlijk in de tweede helft van 2024 begint.

Samen met de stad het profiel schrijven van de nieuwe burgemeester

De raad heeft op 6 april een vertrouwenscommissie ingesteld die de komst van de nieuwe burgemeester voorbereidt. De commissie vindt het belangrijk dat de nieuwe burgemeester wordt benoemd na een zorgvuldig proces. Samen met inwoners en organisaties uit de stad gaat de commissie in een profielschets beschrijven waaraan de nieuwe burgemeester moet voldoen. Deze profielschets wordt in de gemeenteraad besproken. Daarna start de sollicitatieprocedure. Het is niet mogelijk om dit proces voor 1 september af te ronden. Daarom komt er eerst een waarnemend burgemeester.

Wie zitten er in de vertrouwenscommissie

De vertrouwenscommissie van de gemeenteraad speelt een belangrijke rol bij de zoektocht naar de nieuwe burgemeester en bestaat uit een lid van iedere fractie. De vertrouwenscommissie bestaat uit Rembrandt Rowaan (GroenLinks) voorzitter, Linda Beimer (D66), Maarten de Crom (VVD), Esmee van Meer (PvdA), Lianne Raat (Partij voor de Dieren), Elianne Wijnands (Studenten voor Leiden), Sebastiaan van der Veer (CDA), Antoine Theeuwen (SP) en Pieter Krol (ChristenUnie). Partij Sleutelstad kiest ervoor om op dit moment niet deel te nemen aan de vertrouwenscommissie.

Speciale raadsvergadering op donderdag 31 augustus

De raad neemt afscheid van Henri Lenferink in een speciale raadsvergadering op donderdag 31 augustus. Deze raadsvergadering is onderdeel van een afscheidsprogramma dat later bekend wordt gemaakt.