Ondertekening Bestuursakkoord 2022-2026

2 februari 2023

Op 2 februari ondertekenden alle fracties in de gemeenteraad het Bestuursakkoord 2022-2026. In het bestuursakkoord staan de afspraken over de manier waarop de Leidse gemeenteraad met elkaar wil samenwerken.

De coalitie van GroenLinks, D66, PvdA en CDA heeft voor de periode 2022-2026 in het beleidsakkoord ‘Samen leven in Leiden’, haar plannen voor de komende jaren gepresenteerd. Dit plan is te vinden op de website van de gemeente. In Leiden maakt de gemeenteraad sinds 2010 ook met elkaar afspraken over de gewenste bestuurscultuur.

Bij de start van deze raadsperiode is gevraagd om een nieuw bestuursakkoord, passend bij de huidige raad. Daar is een werkgroep, bestaande uit Pieter Krol (ChristenUnie), Antoine Theeuwen (SP), Sebastiaan van der Veer (CDA), Mitchell Wiegand Bruss (Studenten voor Leiden), Thijs Vos (Partij Sleutelstad), Lianne Raat (Partij voor de Dieren), Marc Newsome (PvdA), Christiaan Mulder (VVD), Antje Jordan (D66) en Rosie van Peijpe (GroenLinks), mee aan de slag gegaan. In het akkoord staan afspraken over de samenwerking met elkaar, met de stad en met buurgemeenten. Alle fractievoorzitters hebben het bestuursakkoord ondertekend.

Bestuursakkoord 2022-2026