Peter van der Velden van start als burgemeester van Leiden

1 september 2023

Peter van der Velden is vandaag officieel begonnen als waarnemend burgemeester van Leiden. De ervaren Van der Velden kent de burgemeestersfunctie goed. Eerder vervulde hij die rol in Nieuw-Ginneken, Rosmalen, Emmen, Bergen op Zoom en Breda. Waarnemend burgemeester was hij al in Emmen, Dordrecht en Hoeksche Waard.

Peter van der Velden (69 jaar) is aangesteld als waarnemend burgemeester. Hij blijft tot er een nieuwe kroonbenoemde burgemeester voor Leiden is gevonden. Naar verwachting is dat over een jaar. De gemeenteraad gaat vanaf dit najaar de stad nadrukkelijk in het proces meenemen.

Burgemeester Van der Velden vindt het een eer om voor de stad Leiden aan de slag te gaan. Hij dankt zijn voorganger Henri Lenferink (“een voortreffelijke burgemeester”) en prijst het zittende bestuur: “Dat bestuur gaat al voortvarend te werk. Er ligt een helder beleidsakkoord. Burgemeester en wethouders blijven inwoners graag betrekken bij de plannen.”

Foto Wouter Keuris