Peter van der Velden wordt waarnemend burgemeester van Leiden

6 juli 2023

De commissaris van de Koning in Zuid-Holland, Jaap Smit, benoemt per 1 september Peter van der Velden tot waarnemend burgemeester van Leiden.

Na een gesprek met de vertrouwenscommissie over het gewenste profiel van de waarnemer heeft de commissaris Peter van der Velden voorgesteld. Vervolgens heeft de vertrouwenscommissie hem gesproken. Rembrandt Rowaan, voorzitter van de vertrouwenscommissie: “Het was een goed gesprek. We herkennen ons in de voordracht van de commissaris en zien zijn komst met veel vertrouwen tegemoet.”

Van der Velden beschikt over ruime bestuurlijke ervaring. In 2019 was hij waarnemend burgemeester van de gemeente Hoeksche Waard. Daarvoor was Van der Velden in 2017 waarnemend burgemeester in Dordrecht. Vanuit die hoedanigheid was hij voorzitter van het Drechtstedenbestuur, de Drechtraad en de Veiligheidsregio. Van 1989 tot en met 2014 was Van der Velden achtereenvolgens burgemeester van de gemeenten Nieuw-Ginneken, Rosmalen, Emmen, Bergen op Zoom en Breda. In die laatst gemeente vervulde hij het burgemeestersambt van 2004 tot 2014.

Peter van de Velden is enthousiast over Leiden en geeft aan “uit te kijken naar de eervolle taak om waarnemend burgemeester te zijn van een bijzondere stad met een rijke cultuur, geschiedenis en innovatief karakter. Het gesprek met de commissie verliep zeer goed en geeft mij de energie om mijn ervaring en achtergrond in dienst te stellen van Leiden. Daarbij ben ik me er zeer van bewust dat het niet eenvoudig is om deze functie in te vullen nu Leiden afscheid neemt van een voortreffelijke burgemeester.”

Gesprek met de stad in het najaar

In oktober vervolgt de vertrouwenscommissie het proces om te komen tot een nieuwe kroonbenoemde burgemeester. Samen met inwoners en organisaties uit de stad gaat de commissie in een profielschets beschrijven waaraan de nieuwe burgemeester moet voldoen. Iedere inwoner krijgt de kans om input aan te leveren. Ook gaat de commissie in gesprek met organisaties en instellingen. Uiteindelijk stelt de commissie een profielschets op die in maart 2024 in een openbare raadsvergadering wordt besproken en vastgesteld. De vertrouwenscommissie hoopt in juli 2024 de voordracht voor een nieuwe burgemeester voor te leggen aan de raad. In september is de beëdiging van de nieuwe burgemeester gepland en dan start de burgemeester.”

De vertrouwenscommissie heeft de raad geïnformeerd met een brief. Deze brief is te vinden in Parlaeus in het themadossier over de opvolging van de burgemeester.