Samenstelling van de gemeenteraad

25 november 2021

Op 16 maart 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Dit is het moment waarop de bewoners van Leiden bepalen wie er de komende vier jaar in de gemeenteraad zit. Wat gebeurt er precies met de stem van de Leidenaar?

Iedereen van 18 jaar of ouder die in Leiden woont kan raadslid worden. Hiervoor moet hij zich aansluiten bij een politieke partij. De leden van de partij bepalen samen wie er op de kieslijst komt te staan en dus kan worden gekozen voor de gemeenteraad. Tijdens de verkiezingen stemmen Leidenaren van 18 jaar en ouder op iemand van de partij die zij steunen. De kandidaten met de meeste stemmen binnen de partij worden raadslid in de gemeenteraad.

Nieuwe partijen

Het kan zijn dat een groep mensen andere ideeën heeft over de toekomst van Leiden dan de al bestaande partijen. Er kan dan gekozen worden om een nieuwe partij op te richten. Iedereen mag een nieuwe partij beginnen. Wel zijn er een aantal dingen die de partij moet doen voor ze mee kan doen aan verkiezingen. De regels waar partijen zich aan moeten houden staan in de Kieswet. Dit zijn regels over alles wat speelt bij verkiezingen, zoals bijvoorbeeld de registratie van partijen en leden en het stemmen. In januari wordt definitief bekend of naast de tien partijen die nu al in de raad zitten er ook nieuwe partijen mee doen aan de verkiezingen.

Meer informatie over de verkiezingen is te vinden op www.leiden.nl/verkiezingen.