Stappenplan besluitvorming

25 november 2021

Deze maand is de eerste paal in de grond geslagen voor de bouw van Sportpark de Vliet. Voordat de bouw kon beginnen is er veel over het voorstel vergaderd en zijn er beslissingen genomen over hoe het er uit moet gaan zien. Hoe ziet de weg van voorstel tot uitvoering er uit?

Aan het begin van een project staat nog niet heel het verloop vast. Om een beeld te krijgen van alles wat er moet gebeuren, schrijft het college van burgemeester en wethouders een voorstel voor een kaderbesluit. Hierin staan de eisen waar een project minimaal aan moet voldoen. Dit voorstel wordt door het college naar de gemeenteraad gestuurd. Voor de raad over het voorstel vergadert, bespreken de raadsleden de inhoud eerst tijdens een commissievergadering. Bij deze vergaderingen kunnen Leidenaren hun mening over het project delen. De commissieleden gebruiken deze inbreng om hun mening te vormen. In een volgende vergadering bespreekt de commissie het onderwerp opnieuw en stellen ze advies op aan de raad. De gemeenteraad gebruikt dit advies om tot een besluit te komen over het raadsvoorstel.

Wanneer er in de commissie wordt besproken dat er dingen anders moeten, en het college is het hier mee eens, dan kan het college het voorstel aanpassen voor het in de gemeenteraadsvergadering besproken wordt. De raad kan het voorstel ook zelf aanpassen tijdens de raadsvergadering. Een voorstel is aangenomen wanneer de meerderheid van de raadsleden het met het voorstel eens is.

Als het kaderbesluit is goedgekeurd moet er worden nagedacht over de daadwerkelijke uitvoering van het project. Wanneer alle wensen en uitvoeringen duidelijk zijn wordt dit opgeschreven in het uitvoeringsbesluit. Net als het kaderbesluit is het uitvoeringsbesluit opgesteld door het college en beslist de gemeenteraad er over. Nadat het uitvoeringsbesluit is goedgekeurd kan de bouw van het project beginnen.

Meer informatie over de besluitvorming rondom Sportpark de Vliet kunt u hier vinden.