Terugblik op het Politiek Vrouwencafé

24 april 2024

Vrijdag 19 april kwamen vrouwen uit de stad en vrouwen uit de raad bij elkaar in het Stadhuis voor het Leids Politiek Vrouwencafé. Het was een interessante en gezellige middag met Tjarda Struik, een fictief raadsdebat en speeddates met de vrouwelijke raadsleden van Leiden, Leiderdorp en Zoeterwoude.

Tjarda Struik, burgemeester van Leiderdorp en daarvoor raadslid in Zeist, gaf op haar eigen wijze een inkijkje in haar werk als burgemeester en raadslid. Ze vertelde hoe het is om als vrouw politiek bestuurlijk actief te zijn. En gaf de tip aan de zaal om ook bij twijfel de stap om actief te worden in de raad gewoon te zetten. Daarna werd er gedebatteerd in de raadzaal en waren er ontmoetingen met de aanwezige raadsleden.

De raadsleden Marleen Schreuder en Lianne Raat kijken terug op een geslaagde middag. “We zijn heel blij met de belangstelling voor het Politieke Vrouwencafé. Meer diversiteit en meer vrouwen in gemeenteraden is ontzettend belangrijk en heel goed voor de lokale democratie. We hebben met alle vrouwen uit de raad ons best gedaan om te inspireren en aan te moedigen.”

Fotografie Simone Both.