Verkiezingsprogramma's

23 december 2021

De gemeenteraadsverkiezingen komen steeds dichterbij. Weet u al op wie u wilt stemmen? De partijen maken een verkiezingsprogramma om u daarbij te helpen!

Het verkiezingsprogramma is een vooruitblik naar hoe een politieke partij de stad wil besturen. De partijen omschrijven hun plannen voor de volgende raadsperiode en welke doelen zij als deel van de gemeenteraad willen bereiken. In het verkiezingsprogramma noemt de partij een aantal hoofdpunten waar zij zich op wil richten, met uitwerkingen hoe ze deze visie toe wil passen. De nieuwe raad werkt de hoofdpunten uit de verkiezingsprogramma’s verder uit wanneer de partij zetels wint tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.

Voor de Leidenaar

Leidenaren kunnen de verkiezingsprogramma’s vergelijken om zo te bepalen welke visies van de deelnemende partijen het beste bij hun eigen visie passen. Op deze manier zijn de programma’s een hulpmiddel voor de kiezers om te bepalen op welke partij ze willen stemmen. Een ander hulpmiddel is de stemhulp. Deze is vanaf half februari beschikbaar.

De verkiezingsprogramma’s staan op de eigen websites van de partijen.