Volledige raad staat achter de motie over het belang van een kinderhartcentrum voor Leiden

9 december 2022

De gemeenteraad van Leiden maakt zich zorgen over de gevolgen van een mogelijke sluiting van het Centrum Aangeboren Hartafwijkingen Amsterdam Leiden (CAHAL). Dat bleek tijdens de bespreking in de commissie Onderwijs en Samenleving op 8 december.

Alle partijen in de raad vinden het CAHAL onmisbaar voor de zorg en de medische kenniseconomie in de regio. Ook maken zij zich zorgen over de groep (hele) jonge patiƫnten en hun ouders en verzorgers. Wethouder Fleur Spijker vindt de motie erg belangrijk en bevestigt dat met de sluiting van het kinderhartcentrum de academische status van het LUMC op het spel staat. Ook gaat zij in op de negatieve economische gevolgen van het besluit voor de stad en de regio.

De motie over het belang van het kinderhartcentrum voor Leiden wordt door alle partijen onderschreven en ingediend in de raad van 22 december. Daarnaast schrijft de gemeenteraad een brief aan minister Kuipers van Volksgezondheid.

Behandeling van de motie in de commissie Onderwijs en Samenleving is terug te kijken en luisteren in Parlaeus