Wethouder Yvonne van Delft benoemd als adviseur van de vertrouwenscommissie

13 oktober 2023

Donderdag 12 oktober is wethouder Yvonne van Delft door de gemeenteraad benoemd als adviseur van de vertrouwenscommissie.

Het is gebruikelijk bij de zoektocht naar een nieuwe burgemeester dat de raad een wethouder als adviseur kan benoemen. Een adviseur ondersteunt en adviseert de vertrouwenscommissie met kennis en expertise. Dat is onder meer gewenst bij het opstellen van de profielschets en bij (de voorbereiding van) de sollicitatiegesprekken.

Wethouder en loco-burgemeester Yvonne van Delft is goed op de hoogte van de positie van de burgemeester in het college. Ook kent zij de rol van de burgemeester in de stad van dichtbij. Zij is benoemd tot aan het moment dat er een nieuwe kroonbenoemde burgemeester is.

De vertrouwenscommissie wordt verder bijgestaan door de griffier (secretaris) en de waarnemend griffier en gemeentesecretaris (beiden plaatsvervangend secretaris). Dat staat zo beschreven in de Verordening vertrouwenscommissie (her)benoeming en klankbordgesprekken burgemeester Leiden 2020.

Meer informatie is te vinden in het themadossier over de opvolging van de burgemeester in Parlaeus.