Elianne Wijnands

Ik woon in Haagweg-Noord.

Binnen de gemeenteraad ben ik:

• Raadslid
  • Lid commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid
  • Woordvoerder commissie Onderwijs en Samenleving
  • Lid vertrouwenscommissie

Ik ben raadslid om deze reden:

Ik ben raadslid geworden om de stem van de jongeren te vertegenwoordigen in de gemeenteraad. Een kwart van de Leidse bevolking is onder de 26 jaar, maar toch merkte ik dat er teveel over en te weinig met jongeren werd gepraat. En dat terwijl onze generatie veel te voorduren heeft op dit moment. De klimaatcrisis, de wooncrisis, en veel mentale klachten, vaak nog gepaard met een torenhoge studieschuld.

Ik wil in de gemeenteraad de problemen aankaarten waar jongeren mee zitten en ervoor zorgen dat Leiden een stad is waar alle generaties prettig kunnen leven. In het specifiek focus ik me daarbij op de klimaatcrisis, sociale veiligheid en het onderwijs.

Mijn favoriete plek in Leiden is:

De Hortus Botanicus. De Hortus is voor mij de plek om tot rust te komen na een lange dag in de Universiteitsbibliotheek. In de lente en zomer ben ik er vaak te vinden voor een wandeling of om met mijn vrienden ergens te picknicken. Het is een plek die bruist met leven, kleuren en geuren, waar je kan genieten van de prachtige natuur of kan kijken naar de bootjes die voorbij varen. Het is verreweg mijn favoriete plek in Leiden.

Naast mijn raadslidmaatschap ben ik:

• Verkoopmedewerker bij Boekhandel de Kler (betaald)