IJsbrand Olthof

Ik woon in Meerburg.

Binnen de gemeenteraad ben ik:

• Raadslid
  • Lid commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid

Ik ben raadslid om deze reden:

Ik ben raadslid, omdat ik de stad graag nog mooier wil maken voor Leidenaars én bezoekers. Ik was hier student, kroegbaas, retailer en festivaldirecteur en ken de stad en de Leidenaars dus goed.

De afgelopen 4 jaar was ik als raadslid woordvoerder economie & toerisme met als doel om het succesvolle economische beleid verder uit te bouwen. Helaas zorgde de coronacrisis voor een rampzalige periode voor het mkb en horeca, maar juist toen heb ik geprobeerd om voor deze groep het verschil te maken. Zo schreef ik het pamflet De Leidse Zomer en pleitte ik met succes voor de uitgebreide coronaterrassen en de komst van openbare toiletten. Dat deed ik vaak samen met andere partijen. Want besturen doe je samen.

De komende 4 jaar wil ik mij inzetten voor de leefbare stad, want Leiden is nooit af en moet een gezonde plek blijven om prettig te wonen, ondernemen, recreëren en te studeren.

Mijn favoriete plek in Leiden is:

De brug over het Galgewater, vlakbij Molen De Put (van de vader van Rembrandt), het liefst bij zonsondergang.

Vanaf dit punt kijk ik graag naar de stad. Links zie je de imposante schepen in de historische haven liggen en als je het water verder volgt, schitteren de monumentale grachtenpanden aan de Apothekersdijk in het laatste avondlicht. Ondertussen varen de bootjes voorbij en verdwijnt achter je de zon langzaam achter de horizon.

Voor mij is dit een bijzondere plek. Ik heb namelijk 8 jaar gewoond aan het Kort Rapenburg, samen met 4 andere studenten in de hoekwoning boven wat nu het nieuwe gedeelte van café De Kroeg is. Daar heb ik bovendien 5 jaar gewerkt als bedrijfsleider. Ik bewaar dan ook dierbare herinneringen aan deze plek en iedere keer als ik het Singelrondje loop, sta ik graag even stil om kort te genieten.

Naast mijn raadslidmaatschap ben ik:

• Resource Manager bij Derksen & Drolsbach in Den Haag (betaald)