De griffie

27 januari 2022

De Leidse gemeenteraad neemt de belangrijkste beslissingen over de stad en haar toekomst. Om tot goede besluiten te komen worden de raadsleden ondersteund door de medewerkers van de griffie. Op welke manieren doet de griffie dit?

Een belangrijke taak van de griffie is de gemeenteraad in brede zin te ondersteunen. De griffie adviseert de 39 raadsleden bij hun kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende taak. Ook zorgt de griffie er voor dat de vergaderingen van de raadscommissies en van de gemeenteraad soepel verlopen. Zo stelt de griffie de vergaderagenda’s samen en regelt de griffie de voorlichting vanuit de raad.

Aan het hoofd van de griffie staat de griffier. De griffier geeft leiding aan de griffie en legt rechtstreeks verantwoording af aan de gemeenteraad. Verder heeft de Leidse griffie vier commissiegriffiers. Zij ondersteunen elk een eigen raadscommissie. De medewerkers van de griffie zijn onpartijdig in hun werk voor de gehele gemeenteraad en persoonlijke voorkeuren hebben geen invloed op de taken van de griffie.

Contact met de gemeenteraad

Als u in contact wil komen met de gemeenteraad, kan dat via de griffie. Zo helpt de griffie bijvoorbeeld inwoners wanneer zij willen inspreken bij een commissievergadering. Hiernaast zorgt de griffie ervoor dat wanneer iemand een brief wil sturen aan de gemeenteraad, of aan een raadscommissie, deze op de goede plek terecht komt. Ook als u vragen heeft over hoe de gemeenteraad werkt, kunt u contact opnemen met de griffie.