Start algemene politieke beschouwingen

15 juni 2023

Donderdag 15 juni komt de gemeenteraad bij elkaar voor de algemene politieke beschouwingen: de start van de behandeling van de jaarstukken van 2022 en de kaderbrief 2023-2027. Tijdens de algemene politieke beschouwingen voeren de fractievoorzitters het woord in het debat. De algemene politieke beschouwingen zijn onderdeel van de Planning en Control-cyclus (P&C-cyclus).

De P&C-cyclus kent een aantal vaste bespreekstukken die jaarlijks terugkomen. In het voorjaar zijn dit de jaarstukken (jaarrekening en jaarverslag) met een verantwoording over het afgelopen jaar en de kaderbrief met een vooruitblik richting de begrotingsbehandeling in het najaar. Daarnaast geven voortgangsrapportages inzicht in het verloop van de begroting tot nu toe. Ook andere voorstellen komen periodiek bij de P&C-behandeling terug, deze vind je allemaal in de agenda van de gemeenteraad. In het najaar wordt de begroting voor het komende jaar vastgesteld.

Algemene politieke beschouwingen

In de raad van 15 juni staan de algemene politieke beschouwingen centraal. Dit is de start van de behandeling van de jaarstukken 2022 en de kaderbrief 2023-2027. Tijdens de algemene politieke beschouwingen reageren de fractievoorzitters op de jaarstukken en de kaderbrief en alleen de wethouder financiën zal daarop reageren. Na deze raadsvergadering wordt de komende weken het debat in de commissies voortgezet.

De jaarstukken en de kaderbrief worden besproken in de commissievergaderingen

De gemeenteraad bespreekt de jaarstukken in vier commissievergaderingen die elk hun eigen aandachtsgebied hebben. De leden kunnen voorstellen voor (nieuwe) politieke ambities inbrengen en de verantwoordelijke wethouders doen mee aan de discussie. Er zijn 4 commissievergaderingen:

• Dinsdag 20 juni: commissie Onderwijs en Samenleving
  • Donderdag 22 juni: commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid
  • Dinsdag 27 juni: commissie Stedelijke Ontwikkeling
  • Donderdag 29 juni: commissie Werk en Middelen

Daarnaast vergadert de Commissie voor de Rekeningen op 20 juni. De Commissie voor de Rekeningen is de coördinerende commissie voor de behandeling van de jaarstukken.

Op 6 juli neemt de raad een besluit over de jaarstukken en de kaderbrief

In de commissies worden moties en amendementen voorbereid, in de gemeenteraad neemt de raad een besluit. Dat betekent dat er over alle ingediende moties en amendementen gedebatteerd wordt en dat deze vervolgens in stemming worden gebracht. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de jaarstukken van 2022 goed te keuren. Ook over de kaderbrief 2023-2027 wordt na de behandeling van de moties en amendementen besloten.

Alle vergaderingen van de raad zijn openbaar

Op Parlaeas staan de uitgebreide agenda’s van de commissie- en raadsvergaderingen. Daar vind je ook de bijbehorende stukken en aanvangstijden en locaties van de vergaderingen. De vergaderingen van de raad en commissies zijn altijd openbaar, live te volgen en achteraf terug te kijken.

Benieuwd naar de stukken?

Alle financiële stukken zijn te vinden in de agenda van de gemeenteraad bij de algemene beschouwingen en op de website van de gemeente.